Identifikation af kritiske forretningsprocesser
Indsatsen med at udarbejde forretningsnødplaner skal målrettes mod at få de kritiske forretningsprocesser dækket ind. Det kræver, at de bliver identificeret.
Gennemfør en Business Impact Analysis
En måde at gøre det på, er at gennemføre en BIA (Business Impact Analysis). BIA’en fortæller, hvor alvorligt forretningen selv vurderer, den vil være ramt, hvis fx it-understøttelsen svigter i forhold til bestemte forretningsprocesser. Forretningens kvalitative argumentation for, hvorfor manglende it-understøttelse vil være mere eller mindre kritisk på de forskellige områder, vil samtidigt afsløre hvilke forretningsprocesser, der vægtes højt. BIA’en svarer i store træk til konsekvensanalysedelen i en almindelig risikoanalyseproces. Måske kan organisationen af den ene eller anden grund ikke støtte sig til en BIA. I så fald kan det være en god ide at danne sig et overblik over alle de forretningsprocesser, der understøtter organisationens primære opgaver.
Nedbryd processer til aktiviteter
Processerne kan evt. nedbrydes i aktiviteter for at lette overskueligheden af hvilke dele af processen, der umiddelbart vil kunne erstattes af forretningsnødplaner. I nedenstående figur kan Proces 1 umiddelbart udføres i henhold til en forretningsnødplan, idet alle aktiviteter kan håndteres uden den almindelige it-understøttelse. Proces 2, derimod, kan kun i meget begrænset omfang undvære it-understøttelse, og det er derfor tvivlsomt, om der kan laves en forretningsnødplan. Proces 3 vil kunne udføres, hvis Aktivitet 3 ikke har direkte betydning for slutproduktet (f.eks. fordi det er en administrativ arbejdsgang, der kan vente til senere).
Herudover kan følgende indikatorer bruges til at identificere forretningsprocesser, der bør dækkes ind af en forretningsnødplan.