”Jeg lå paralyseret i sengen i to dage.”
Medejer af rammevirksomheden Ram’n, Marie-Louise Pii Winkel, husker tilbage på den følelse, hun blev efterladt med den skæbnesvangre mandag aften, hvor hendes og mandens fælles forretning blev udsat for et cyberangreb.
Tilfældighedernes spil
Et angreb, som ved et uheldigt tilfælde slipper hurtigt forbi Marie-Louise Pii Winkels kritiske sans. Dagen forinden havde hun nemlig lavet et opslag på Ram’ns Instagram-profil, hvor hun forsøgte at tagge en anden virksomhed, der ikke lykkedes.
”Pludselig ser jeg vores butik blive frarøvet os. Ni års arbejde ryger ud ad vinduet.”
Marie-Louise Pii Winkel
”Vi får en besked om, at vi har begået et copyrightbrud, og at vi skal trykke på det medfølgende link for at rette op på det. Ellers ville vores konto blive lukket inden for 24 timer. Personen udgiver sig for at være Instagram med den rigtige grafik og logo, og i kølvandet på det opslag, hvor jeg prøvede at tagge et andet brand, mistænker jeg ikke beskeden som et angreb. Så jeg klikker – noget jeg aldrig burde have gjort.”
Blot fem minutter senere får Ram’n en mail om, at virksomhedens password er blevet ændret. Få øjeblikke senere sker det samme med navnet på deres Instagram-konto. Dagen efter bliver de også låst ude af deres Facebook-side.
Ni års arbejde går tabt
Da det går op for Marie-Louise og hendes mand Thomas Pii Winkel, at deres livsværk er under angreb, går hun i benægtelse. Det kan ikke være rigtigt, tænker hun. Derfor går der en dag mere, før alvoren går op for parret. Så kommer de i tanke om, at de ikke har indført totrinsgodkendelse på deres konti. Og tiøren falder hårdt.
”Pludselig ser jeg vores butik blive frarøvet fra os. Ni års arbejde ryger ud ad vinduet. Det samme gør vores næsten 9.000 følgere, influencersamarbejder og et hav af opslag, mens vi ser måbende til,” forklarer hun.
Situationen er kritisk, da 90 procent af Ram’ns markedsføring kører over Instagram. De prøver at række ud til Facebook, som ejer Instagram, og udfylder formularer, så SoMe-giganten kan vurdere sagen. Men kontakten med platformen er bøvlet.
Medierne kommer til undsætning
Dagene går, mens bekymringen vokser. Imens boltrer hackerne sig på virksomhedens konti, som de udnytter til at nå ud til Ram’ns mange følgere for at lokke andre i samme fælde.
Parret beslutter sig for at tage sagen i egen hånd. De skriver fra deres private Facebook-profiler for at advare deres følgere og netværk om, at deres virksomheds konti er blevet hacket.
I samme træk opretter de en ny Ram’n-side på Instagram og Facebook. 100 følgere bliver det til i de første par dage. Vejen tilbage til de 9.000 bliver lang.
Tror de. For mens alt dette udspiller sig, rækker Marie-Louise og Thomas Pii Winkel ud til medierne i desperation. Heldigvis er der en journalist hos DR, der går ind i sagen og bringer en artikel om deres situation.
Medieomtalen bærer frugt. Efter at have været komplet afskåret fra deres virksomheds sociale kanaler i 14 dage får de mailadressen på ”et rigtigt menneske” hos Facebook, som Marie-Louise Pii Winkel formulerer det. Og et par dage senere får parret adgang til deres oprindelige konti igen.
Champagnefejring
Med ét er hovedparten af Ram’ns forretningsgrundlag tilbage. Dagen føles som juleaften, og de fejrer det med champagne.
Da støvet har lagt sig, gør de status over cyberangrebet. Hackernes to uger lange kapring af Ram’ns virksomhedssider har heldigvis ikke ført til direkte økonomiske tab.
”Men vi var jo låst ude af vores primære salgskanal i noget, der føltes som en evighed, og det kunne nemt have kostet os et par hundredetusinde, hvis det havde stået på i et par måneder. Hvilket det højst sandsynligt havde gjort, hvis ikke vi selv havde taget affære og gået ud i medierne,” siger Marie-Louise Pii Winkel.