1. Spørg dig selv: Bør jeg modtage denne mail?
Vær skeptisk overfor mails, der fx beder dig udlevere oplysninger - også selvom mailen ser troværdig ud. Du skal være ekstra påpasselig, hvis teksten i mailen virker maskinoversat og indeholder mange stavefejl.
2. Send aldrig fortrolige oplysninger
Ingen reelle virksomheder eller myndigheder anmoder om betalingskortoplysninger, NemID eller andre log-in-informationer via e-mail eller sms. Uanset hvor overbevisende og troværdig en mail ser ud, bør man derfor ikke sende de fortrolige oplysninger, der efterspørges i mailen.
3. Tryk aldrig på links i mistænkelige mails
Svindlere indsætter ofte falske links eller vedhæftninger i mailen, der lukker virus eller anden malware ind i firmaets IT-systemer.
4. Tjek afsenderens mailadresse
Du bør altid tjekke mailadressen fra afsenderen, når du får mails. Det er særligt vigtigt, hvis en person eller virksomhed fx beder dig overføre penge. Her skal du sikre dig, at afsenderadressen stemmer overens med personens mail-adresse.
5. Ring til afsenderen, hvis du er i tvivl
Hvis du er i tvivl, om en mail er ægte eller falsk, så tag dig selv tid til at ringe til afsenderen og få telefonisk bekræftelse. Her er det vigtigt ikke blot at anvende det nummer, der er opgivet i mailen, idet dette kan være forfalsket.