Uanset hvor stærkt eller unikt du gør dit kodeord, er det ikke meget værd, hvis du deler det med andre. Hverken fremmede eller folk, du kender.
Hvorfor er det vigtigt?
Dit kodeord er dit helt personlige adgangstegn. Hvis du deler dit password med andre, for eksempel til din Facebook- eller spilkonto, giver du dem dels adgang til alle de personlige oplysninger, der ligger der. Dels giver du dem mulighed for at foretage handlinger i dit navn. Selvom du er gode venner med personen, du deler dit kodeord med, er der ingen garanti for, at I bliver ved med at være det.
Læs mere om falske opkald, mails og beskeder, der er ude efter dine kodeord
Brug to-trins-login, hvor det er muligt
To-trins-login betyder, at du skal igennem to trin for at logge ind. Du kan for eksempel indstille din mailkonto til, at du får en kode på sms sendt til dit telefonnummer, og denne kode skal du så indtaste, efter du har indtastet dit normale kodeord. For det meste skal du kun indtaste den ekstra kode, hvis du logger ind fra en ny telefon, browser eller computer.
To-trins-login kaldes også for to-faktor-login eller to-trins-godkendelse. Men betegnelserne dækker alle over det samme.
MitID er et eksempel på to-trins-login: Ved MitID taster du eksempelvis først dit bruger-ID, hvorefter du bekræfter adgangen med MitID-app, kodevider, kodeoplæser eller chip.
Hvorfor er det en god ide?
Har du aktiveret to-trins-login, skal svindlere foruden dit brugernavn og kodeord have fingre i din mobiltelefon for at kunne logge ind, for eksempel på din Facebook-profil. Det beskytter dig mod, at hackere kan få adgang til dine personlige oplysninger, blot fordi de har fået fingre i dit kodeord. Du vil desuden opdage det, hvis andre forsøger at logge ind på din konto fra en anden enhed, hvilket udløser en ny sms-kode til din telefon.
Se guide til, hvordan du aktiverer to-trins-login på forskellige tjenester