Kampagne

Svindel føles sjældent som svindel, når det sker

Vær opmærksom på digital svindel

Hvem taler du egentlig med?

Det spørger vi sammen med Styrelsen for Samfundssikkerhed om i en ny kampagne om digital svindel.

Digital svindel er generelt et stigende problem, og svindlernes metoder bliver mere og mere avancerede. F.eks. kan de finde på at ringe dig op og udgive sig for at være fra politi, bank eller en offentlig myndighed.

Svindel føles sjældent som svindel, når det sker. Derfor anbefaler vi, at du tager den med ro og ikke lader svindlerne presse dig til at handle forhastet, afbryder opkaldet og ringer op til hovednummeret for at dobbelttjekke afsenderen.

Se kampagnefilmene og find ud af, om Ida husker de gode råd!

Råd nummer 1

Tag den med ro og lad ikke svindlerne presse dig til at handle forhastet

Det kan lyde som en yoga-time, men det er faktisk også et godt råd mod svindlere. Svindlerne prøver nemlig ofte at få dig til at gøre noget overilet, ved at sætte dig under tidspres. Så sænk skuldrene og dobbelttjek, at alt er, som det skal være, før du handler. Se filmen og husk det råd, næste gang nogen skriver eller ringer med noget, der haster.

Råd nummer 2

Vær opmærksom på links

Når du bliver bedt om at klikke på et link, bør dine alarmklokker ringe. Der er selvfølgelig mange links, der er ok, men det er et godt sted at være ekstra opmærksom, da svindlere bruger dem til at lokke dig i fælden. Hvis du fx bliver bedt om at klikke dig ind og se din skatteopgørelse, så bør du i stedet åbne en ny hjemmeside, taste www.skat.dk og logge ind den vej.

Spørg en ven eller familiemedlem, hvis du er i tvivl.

Råd nummer 3

Du kan altid kontakte hovednummeret

Gennem falske opkald og sms-beskeder prøver svindlerne at få adgang til din konto eller dine personlige oplysninger. En god huskeregel er, at du altid kan ringe på fx bankens eller politiets hovednummer. På den måde kan du være sikker på, hvem du kommunikerer med.

Quizzen

Lær, hvordan du spotter falske mails, SMS’er og opkald

Husk de gode råd: tag den med ro og lad ikke svindlerne presse dig til at handle forhastet, afbryd opkaldet, spørg venner og familie hvis du er i tvivl og dobbelttjek afsender ved at ringe til hovednummeret.

Tag quizzen

Gode råd

  • Tag den med ro og lad ikke svindlerne presse dig til at handle forhastet. Politi, myndigheder og banker vil aldrig uopfordret bede om dine personlige oplysninger.
  • Hvis du modtager en mail eller sms med et link i, så lad som udgangspunkt vær med at klikke på linket, men gå i stedet gennem afsenderens officielle hjemmeside. Spørg en ven eller familiemedlem, hvis du er i tvivl.
  • Hvis en myndighed ringer op, kan du altid afbryde opkaldet og ringe til hovednummeret for at dobbelttjekke afsenderen.

Få flere gode råd om digital svindel

Cyberhotline for digital sikkerhed

Ring på 33 37 00 37

Opdager eller mistænker du, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet? Så kontakt Cyberhotline for digital sikkerhed.

Læs mere om Cyberhotline for digital sikkerhed

Læs mere

Vær opmærksom på phishing og smishing

Falske beskeder i mail og sms-beskeder er trick til at franarre dig personlige oplysninger.

 

 

Beskyt dine personlige oplysninger

Du beskytter dine personlige oplysninger bedst, hvis du undgår at dele dem. Her er nogle gode råd. 

Offer for identitetstyveri

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det.