Hvorfor er det vigtigt?
Reglerne, der gælder til daglig, er til for at beskytte virksomheden mod hacking- og virusangreb. Gør du din arbejdscomputer sårbar ved at bryde de normale sikkerhedsprocedurer, kan det skabe et hul for svindlerne til at trænge ind i virksomhedens netværk og data – enten mens du er koblet på, eller når du kommer tilbage på arbejdspladsen med din computer.
Tjek, om dit trådløse netværk er sikkert
Når du arbejder hjemme, kobler du din arbejdscomputer på dit trådløse netværk for at få forbindelse med internettet og din virksomheds netværk. Du bør tjekke, om internetrouteren til dit trådløse netværk er godt beskyttet med stærke kodeord, seneste sikkerhedsopdateringer, aktiveret firewall m.m.
Faktisk bør du også tjekke, om alle de øvrige enheder på dit netværk er opdaterede og sikrede. Det gælder både dine eller familiens private computere, mobiltelefoner, iPads og eventuelle ”smarte” enheder, du måtte have i hjemmet. Dvs. eventuelle smarte assistenter, intelligente lyskilder, tyverialarmer etc. Særligt for smarte assistenter bør du overveje, om de er placeret på et sted, hvor de kan benyttes til at aflytte fortrolige samtaler, du måtte have med din arbejdsgiver.
Hvorfor er det vigtigt?
Hvis dit trådløse netværk ikke er tilstrækkeligt sikret – eller bare en enkelt enhed ikke er det – kan det være en let indgang for digitale svindlere. Har de først adgang til dit trådløse netværk, er det lettere for dem at få adgang til din arbejdscomputer.
Få konkrete råd til, hvordan du sikrer dit trådløse netværk derhjemme
Læs mere om, hvordan du holder styr på din digitale assistent
Brug ikke åbne, trådløse netværk til hjemmearbejde
Det kan være fristende at slå et smut forbi den lokale café og sidde og arbejde derfra. Men så skal du være meget opmærksom på, hvilket trådløst netværk du eventuelt logger på for at få internetforbindelse. Offentlige, trådløse netværk, som ikke kræver, at du indtaster et kodeord (også kaldet åbne netværk), beskytter dig ikke. Du bør derfor i stedet aktivere internetdelingen på din mobiltelefon og koble din arbejdscomputer på telefonens netværk.
Sørg også for at slå Bluetooth fra på din arbejdscomputer, da den ellers kan være sårbar over for eventuelle digitale svindlere i nærheden.
Hvorfor er det vigtigt?
Offentlige, trådløse netværk, som ikke kræver, at du indtaster et kodeord, er usikre. Det betyder, at digitale svindlere potentielt kan se de data, du sender og modtager. Dvs. potentielt både dine egne personlige oplysninger og oplysninger, der er kritiske for din arbejdsgiver.
Nogle svindlere opretter et ”falsk” trådløst netværk, som ligner, at det udgør sig for at tilhører caféen, men er designet til at aflure al trafik på netværket.
Få konkrete tips til at surfe sikkert på trådløse netværk
Hold arbejdscomputeren opdateret
På de fleste arbejdspladser er computerne indstillet til automatisk at installere sikkerhedsopdateringer, så snart de udgives. Men når du arbejder hjemmefra, er det ikke sikkert, at de automatiske sikkerhedsopdateringer fungerer som planlagt.
Spørg din arbejdsgiver, om du skal gøre noget særligt for at sikre, at arbejdscomputeren og dens programmer løbende opdateres. Det kan fx være at genstarte computeren hver dag.
Hvorfor er det vigtigt?
Opdateres arbejdscomputerens styresystem og programmer ikke løbende, kan der opstå sårbarheder, som digitale svindlere kan udnytte til at få adgang. Din arbejdscomputer kan blive svindlernes vej ind til dit ellers opdaterede netværk. Derved kan de få fingrene i dine private og personlige informationer.
Læs mere om, hvordan du holder computere og programmer opdateret
Hav fokus på den fysiske sikkerhed og fortrolighed i hjemmet
Det er vigtigt, at du passer godt på din arbejdscomputer og sikrer, at uvedkommende ikke får adgang til den og eventuelle dokumenter, du måtte have taget med hjem fra arbejdspladsen.
Sørg for at låse computeren eller logge af, hver gang du forlader den – især hvis der er andre personer, der opholder sig samme sted. Lås dit hjem godt af, når du forlader det. Har du fysiske dokumenter eller prints, som indeholder fortrolige eller personfølsomme oplysninger, bør du også gemme dem væk, hver gang du forlader hjemmekontoret. Undlad at smide fortrolige oplysninger i skraldespanden, hvor andre kan finde dem.
Hvorfor er det vigtigt?
Det kan virke lidt voldsomt at låse af og pakke alting sammen, når man forlader sit eget hjem. Men en computer er i forvejen et attraktivt mål for indbrudstyve, og en arbejdscomputer med potentiel adgang til en virksomheds netværk har endnu større værdi for digitale svindlere.
Vær opmærksom på falske henvendelser på mail, sms og opkald
Hvert år ved ferietid ser vi stigninger i falske henvendelser, hvor digitale svindlere forsøger at narre virksomheder og deres medarbejdere til at afgive fortrolige oplysninger eller overføre pengebeløb. Den slags svindelforsøg stiger også i perioder, hvor svindlerne ved, at vi arbejder mere hjemme, og misforståelser lettere kan opstå.
Et klassisk eksempel er chefen, som tilsyneladende sender en mail fra ferielandet eller hjemmekontoret til bogholderiet med besked om at betale en vigtig faktura, han eller hun havde glemt. Den besvares og udføres pligtskyldigt af bogholderiet, som måske også er halvvejs på ferie eller også arbejder hjemme. Men chefen har aldrig sendt nogen mail.
De falske henvendelser kan også ske på sms eller i telefonopkald, hvor svindlerne let kan udgive sig for at være en anden. Du skal derfor generelt være opmærksom på falske henvendelser, når du arbejder hjemme.
Hvorfor er det vigtigt?
Svindlerne udnytter, at den hurtige og uformelle dialog hen over skrivebordet eller på kontorgangen er nedsat, når vi arbejder hjemme. Med mindre dialog og fysisk kontakt mellem medarbejderne er det lettere at svindle og sværere at blive opdaget. Det kan svindlerne udnytte til at franarre virksomhederne penge eller oplysninger.
Lær at spotte falske henvendelser via e-mail og sms
Lær at spotte telefonopkald fra svindlere